Handige tools om je digitaal verhaal te schrijven (storytelling)

Ken je dat? Je luistert naar een presentatie, bekijkt een video of leest een post waarvan je je achteraf niets meer kan herinneren. Hoe komt dat toch? Het antwoord is simpel: het verhaal doet je gevoelsmatig niets. Om deze reden is storytelling voor bedrijven van belang. Hoe kan je iemand met een verhaal raken en tot actie aanzetten? Wat is het geheim van goede content?

Het schrijven van nuttige content is niet altijd een ‘piece of cake’, ze kunnen je behoorlijk wat slapeloze nachten bezorgen. De info die je online post moet erg waardevol en boeiend zijn als je de lezer zijn aandacht wil vasthouden. In deze blog geven we je de nodige handvatten om ervoor te zorgen dat je lezer aan het scherm gekluisterd zit.

Hoe doen we dat? Een belangrijke tool is storytelling. Het hoofddoel van een goede storytelling is om mensen te raken op emotioneel niveau. Met een goed verhaal spreek je de lezer aan en maakt hem/ haar deel van je avontuur. Je geeft ze het gevoel dat ze dit zelf hebben ervaren en net daardoor zal je boodschap blijven hangen en zelfs doorvertellen!

Waarom een verhaaltje vertellen?

Studies wijzen uit: een boodschap verpakt in een verhaal verkoopt beter. In Amerika zeggen ze niet voor niets ‘if you can’t tell it, you can’t sell it’! Daar zit dus wel degelijk een bron van waarheid in!

Hoe dan?

Hoe begin je daar nu aan? Wel, de basiselementen van een verhaal blijven gelukkig altijd dezelfde. Ze bestaan altijd uit 3 hoofdingrediënten:

Het hoofdpersonage, de persoon waar het hele verhaal rond draait. Met deze persoon gaat iets gebeuren, niet als in de film de held, maar in deze context het bedrijf, de CEO, het product of de dienst in kwestie.

Het incident, wat gaat het hoofdpersonage meemaken? Dit zal iets onverwachts zijn, waarna onze reis kan beginnen. Wat in een film de ‘hero’s journey’ genoemd wordt, kan je in ons commercieel verhaal vergelijken met de ‘buyer’s journey’!

Conflict moet er ook zijn, de gebeurtenissen stapelen zich op en komen tot een climax. Natuurlijk slaat ons hoofdpersonage zich daar op geheel eigen wijze doorheen!

Gebruik zeker deze basiselementen om met je verhaal van start te gaan. Goed opgebouwde verhalen blijven beter hangen en zetten de lezer aan tot actie! Nog een voordeel is dat je dankzij je storytelling de kernwaarden van je bedrijf aan elkaar kan verbinden en de verhoudingen kan toelichten. Zo valt de puzzel mooi in elkaar. 🙂

Toptips om je succes te verzilveren

Elk bedrijf kan je vertellen ‘wat’ zij doen. Sommige vertellen je daar ook bij ‘hoe’ ze tewerk gaan. Maar slechts een enkeling is in staat om goed uit te leggen ‘waarom’ ze doen wat ze doen. Een gemiste kans als je het ons vraagt!

Laat me dit even verder verduidelijken, de kracht van communicatie op het ‘waarom’ niveau is vergelijkbaar met vriendschap. Vrienden houden niet van je om ‘wat’ je doet, maar om wie je bent. Dit is een belangrijk punt om steeds in je achterhoofd te houden wanneer je communiceert met je klanten en werknemers. 

Het deel van ons brein dat emoties ervaart kent geen taal. Hierdoor is het verwoorden van het ‘waarom’ zo moeilijk, het boort onze emoties rechtstreeks aan. We kunnen het misschien moeilijk onder woorden brengen, we weten in ieder geval wel dat het goed voelt! 

Een positieve emotie die we ook aan de klant bij storytelling willen overdragen. Storytelling is daarom hét format dat zich uitstekend leent om de communicatie op het ‘waarom’ niveau mogelijk te maken. 

Nu is het aan jou! We hebben je de nodige tools gegeven om zelf gebruik te maken van storytelling. Laat je verbeelding de vrije loop en maak er een sprookje van! Wil je hier graag hulp bij? Say no more! We staan klaar om samen je verhaal uit te schrijven. We zijn ‘just one click away’!