Het 3H-model: de basis voor een succesvolle contentstrategie

Het 3H-model: de basis voor een succesvolle contentstrategie

Facebook, Instagram, YouTube, blogs en zoveel meer: zowat iedere ondernemer is zich bewust van het belang van content te verspreiden via sociale media en andere kanalen. Ook het contentplan klinkt je waarschijnlijk heel bekend in de oren. Plan je reeds vooruit welke content je wanneer wil posten, en via welke kanalen? Top! Toch loont het de moeite om je contentplan af en toe eens goed onder de loep te nemen. Zoals nu bijvoorbeeld! Waarom? We gaan je namelijk meer vertellen over een contentstrategie die écht loont: het 3H-model, oftewel het Hero, Hub en Help model.

Help! Hero, Hub en Help?

Het 3H-model stelt dat Hero, Hub en Help drie categorieën zijn om je content in te verdelen. Het structureren van je content heeft alles te maken met de funnel: je doelgroep wordt doorheen de funnel geleid vooraleer ze overgaan tot conversie. Door het 3H-model toe te passen in je contentstrategie, geef je jouw doelgroep in elke fase van de funnel de content die ze willen zien of nodig hebben om te converteren.

Hero, hub en help contentpiramide versus funnel
Hero, hub en help contentpiramide versus funnel

Jouw doelgroep bestaat uit (potentiële) klanten die zich ergens bevinden in de funnel. Misschien moet je ze nog bekend maken met je merk (awareness), twijfelen ze nog of de producten of diensten die je aanbiedt wel bij hen passen of misschien zijn het mensen die reeds zijn overgegaan tot conversie, en dié klanten wil je uiteraard houden. Het 3H-model dient dus niet alleen om nieuwe klanten aan te spreken, maar ook om je huidige klanten te behouden en ervoor te zorgen dat ze betrokken blijven bij je merk of bedrijf.

Zo, even genoeg met theorie. Laten we aan de slag gaan met bovenstaande informatie! Om het 3H-model te kunnen toepassen op jouw contentstrategie, moet je natuurlijk wel weten welke soorten content je in welke categorie van de 3H’s kan indelen. En dat vertellen we nu!

Hero content: vergroot je merkbekendheid

Zoals je hierboven kan zien staat Hero content helemaal aan de top van de piramide, op dezelfde hoogte als Awareness in de funnel ernaast. Hero content versterkt namelijk je merk en vergroot je merkbekendheid bij het grote publiek. Je spreekt potentiële klanten aan door grootse campagnes om hen te informeren over je product of dienst.

Valt je er nog iets op aan de piramide? Inderdaad: Hero content is het kleinste deeltje in de driehoek. Het vereist namelijk heel wat aandacht, tijd en financiële middelen waardoor je hier best niet de focus op legt. Doe je dit wel, creëer je een piek in je bereik die helaas ook van korte duur is. Je trekt er uiteraard wel (even) de aandacht mee, maar je kan deze aandacht niet vasthouden zonder Hub en Help content…

Hub content: alledaagse content

Ongetwijfeld zijn er al heel wat mensen geïnteresseerd in jouw merk, dienst of product. Great job! Dankzij Hub content hou je deze mensen betrokken. Focus op content die bijvoorbeeld wekelijks en/of maandelijks terugkomt en die zorgt voor interactie en engagement met je doelgroep. Het kan gaan om een wekelijkse nieuwsbrief, een maandelijkse blog, een ‘wist-je-dat woensdag’, enzovoort. Nog een handige tip: gebruik een inhaakkalender! Je vindt er eentje op onze website waarmee je onmiddellijk aan de slag kunt. Succes!

Door je doelgroep te inspireren, entertainen of iets bij te leren bouw je een relatie op met oprecht geïnteresseerde (potentiële) klanten. Maar er is wel een valkuil: let er steeds op dat de content die je de wereld instuurt relevant is voor jouw merk, bedrijf, product of dienst.

Help content: wees de expert waar mensen naar op zoek zijn

Help content is de basis van de piramide. Mensen zoeken continu antwoorden op vragen die hen bezighouden, vooral op Google. Heb jij hét antwoord? Zorg er dan voor dat ze het makkelijk kunnen vinden op je website! Dit soort content vereist wel enige SEO-inspanningen. Met behulp van keyword research ga je op zoek naar de vragen van je doelpubliek.

Goede voorbeelden van Help content zijn bijvoorbeeld FAQ’s, how-to video’s, handleidingen, blogposts met tips, enzovoort. Deze content kan je uiteraard ook verspreiden via sociale media om de betrouwbaarheidsfactor van je merk te vergroten. Win-win!

Hele brok informatie, niet? We vatten het nog even kort samen voor jou: met Hero content vergroot je dus je merkbekendheid bij het publiek, terwijl Hub en Help content ervoor zorgt dat je de aandacht van datzelfde publiek niet kwijtraakt. Kan je toch wel wat hulp gebruiken bij jouw contentstrategie? Helemaal ons ding! Neem contact met ons op en we bespreken je wensen en de mogelijkheden!