Het juiste taalgebruik voor jouw bedrijf? Zo spreek je die doelgroep aan!

Stel je voor, je arriveert op kantoor in je mooiste strandoutfit en neemt plaats achter je bureau. Hoelang duurt het voor je collega’s je erover aanspreken? Je mag er zeker van zijn dat er hier en daar vreemd gekeken zal worden. Hetzelfde geldt voor je schrijf-/ spreektaal online én offline. Soms mag het met toeters en bellen zijn, of kan er eens een grapje af. Op andere momenten wordt er een meer formele stijl gevraagd die beter past bij de boodschap die gegeven wordt. Je gaat ook niet naar je stamkroeg in je trouwjurk, toch? 

In deze blog nemen we de tone-of-voice onder de loep. De tone-of-watte? Jouw tone-of-voice is de stijl waarop je als bedrijf jouw doelgroep aanspreekt, zeker niet onbelangrijk want het is de persoonlijkheid van je merk!  

Elk bedrijf heeft zijn eigen klanten, uiteraard. Het staat als een paal boven water dat bijvoorbeeld een advocatenbureau zijn cliënteel anders aanspreekt anders dan een doorsnee wervingsbureau dat zou doen. We nemen er even een voorbeeld bij:

Hoe het niet moet:

‘Hebt ge het gehad met uwe baas? Like dan deze post! Dump die waardeloze werkgever, wij zorgen voor een nieuwe job met meer loon en meer vakantie!’

Met deze woorden speel je in op de frustratie van de potentiële nieuwe werknemer die je wenst aan te spreken. De zin is negatief beladen, en dat moet je vermijden. Je wil toch steeds een positieve boodschap brengen, niet?

Hoe moet het dan wel?

‘Your life, our job!’

Met deze korte, catchy boodschap trek je onmiddellijk de aandacht van je doelpubliek. Je maakt duidelijk dat de werknemer op de eerste plaats komt en dat je er als bedrijf werk van maakt om een droomjob te creëren voor je werknemers.

Wanneer je jouw geliefde klanten aanspreekt, houdt dan zeker rekening met het volgende:

Wie ben jij?
Een digital marketeer durft hier en daar al eens een mopje te maken (guilty!) of spreken al eens in de jij/ je vorm. De gemiddelde notaris eet nog liever zijn wetboek op dan zijn klanten aan te spreken met je of jij in plaats van in de u-vorm. 

Vertrek steeds vanuit je eigen tone-of-voice, die bij jouw bedrijf/ merk past. Dat maakt het makkelijk om vol te houden en komt oprecht over. 

Tegen wie praat je?
Spreek je doelgroep aan, vertrek steeds vanuit het standpunt van je doorsnee klant. Je spreekt nu eenmaal een adolescent (bv. festivalganger) anders aan dan een 50-plusser. 

Hoe spreek je?
Tussentaal ofwel spreektaal wordt de laatste jaren meer en meer gebruikt. Waarom? Het klinkt persoonlijker en brengt de boodschap beter over. Als je in ‘volkstaal’ communiceert dan verplaats je je rechtstreeks in de leefwereld van de klant. Die praat thuis waarschijnlijk ook geen perfect AN. 

Kleine kanttekening wel, gebruik alles met mate. Een hele website in een ‘plat’ dialect is misschien net iets teveel van het goede. 

Nog een tip: sla die spellingcheck nooit over! Maar let op, sommige taal- of stijlfouten worden niet altijd herkend door een automatische spellingchecker. Twijfel je toch aan je zinsbouw of de spelling? Laat je tekst dan nalezen door een collega.

Trek de lijn door!
Wanneer je jouw tone-of-voice in de vingers hebt, zal dit ongetwijfeld resultaten genereren. Je schrijfstijl is namelijk consistent in alle content en doorgetrokken op al je kanalen. Na verloop van tijd zullen jouw klanten de stijl herkennen en appreciëren. Wat dan weer een positieve klantervaring maakt en daar draait het uiteindelijk om!

Hopelijk ben je nu helemaal klaar om die posts uit de losse mouw te schudden! Onthoud: vertrek steeds vanuit jezelf, de rest zal automatisch volgen! We wensen je heel veel succes, May the odds be ever in your favor!

Hold the phone!
Weet je nog altijd niet waar beginnen? Wel wel, toevallig kunnen wij jou helpen met jouw tone-of-voice. Onze klanten staan bij ons op de eerste plaats, daarom vertrekken wij steeds vanuit de leefwereld van onze klant en leven we ons altijd eerst goed in voor we creatieve en kraakverse content creëren. 

Benieuwd hoe wij te werk gaan? Lees het hier: https://tinkendoe.be/nl/ons-aanbod/.

Graag meer info? Twijfel niet om een mailtje te sturen of bel even met onze leading lady Petra, zij staat je graag te woord hoe we jouw bedrijf beter kunnen maken!