Tinkendoe op Digital First 2022

Tinkendoe op Digital First 2022

Op donderdag 20 oktober trokken we er met z’n allen een dagje op uit. En de bestemming? Dat was het Digital First event in het Brusselse Tour & Taxis. De marketingconferentie was toe aan zijn 17de editie, en naast de noodzakelijke dosis koffie, smakelijke poké bowls en andere lekkernijen waren er uiteraard ook interessante lezingen te volgen. Tijd dus voor een overzicht van onze key takeaways!

A conversation with women in tech – hub.brussels

Het bedrijf hub.brussels begeleidt en adviseert ondernemingen om het allerbeste in Brussel naar boven te halen op het vlak van innovatie, internationalisering en sociaal-economische impact. CEO Isabelle Grippa ging op het podium het gesprek aan met Laurie Delmer en Audrey-Flore Ngomsik over het belang van diversiteit binnen het kaderpersoneel. Interessant feit: hoe meer diversiteit binnen de leiding van een bedrijf, des te beter en sneller de beslissingen. Hoe komt dit, vraag je jezelf af? Wel, meer diversiteit op vlak van cultuur, sociologie en opleiding zorgt namelijk voor verschillende standpunten en denkwijzen binnen de decision making unit van een bedrijf. Hierdoor hebben de beslissingen binnen het kader een stabielere basis waardoor ze meer opleveren op lange termijn.

Helaas rust er toch ook nog steeds een stigma op vrouwen in de tech wereld, en krijgen ze nog te vaak te maken met vooroordelen. Een tip voor startende bedrijven met een man aan het roer: maak een goede start en geef vrouwen de kans die ze verdienen!

Digital First 2022 - hub.brussels

How to win and retain customers in the age of the individual – Adobe

Vier jaar vooruit. Dat is de groeispurt die e-commerce mocht maken ‘dankzij’ de corona pandemie. Het online verkeer is exponentieel gestegen, maar vooral de relatie tussen merk en gebruiker is drastisch veranderd. Iedere online transactie kan het vertrouwen van de klant maken of kraken. Mensen verwachten namelijk dat merken hen zien als het unieke individu dat ze vandaag de dag zijn. Maar, klanten veranderen om de zoveel tijd van idee, smaak en ook behoeftes. Spreker Jamie Brighton gaf ons als voorbeeld van een goede marketingstrategie het merk Amplifon: we kennen het allemaal, maar niet iedereen heeft in zijn huidige levensfase nood aan een hoortoestel of gehoorbescherming. Komt die tijd ooit wel, dan weten we dat we bij Amplifon hiervoor terecht kunnen.

Digital First 2022 - Adobe

Our recipe for SEO success in 2023 – Universem

Dat Google de laatste jaren een enorme evolutie heeft doorgemaakt, is wellicht voor niemand onbekend. De search engine groeide in no time uit naar een answer engine: terwijl Google je in de eerste plaats links toonde met betrekking tot je zoekterm, geeft hij nu steeds vaker onmiddellijk antwoord op je vraag. Dit hebben we allemaal te danken aan structured data, die je als technische SEO-kenner kan implementeren in je website. Door je content te structureren kan Google eenvoudiger bepalen waarover de pagina’s op je website gaan, en dat resulteert in onder andere featured snippets. Featured snippets zijn uitgelichte en uitgebreide antwoorden die bovenaan de zoekresultatenpagina verschijnen, geselecteerd door Google die het antwoord vond op jouw website. Zo geeft Google onmiddellijk weer wat de gebruiker wil en bouw je als merk een vertrouwensband op met je (potentiële) klant. Bovendien spring je eruit als dé expert waarnaar iemand op dat moment op zoek is.

Spreker Hubert De Cartier informeerde ons ook over de experience engine: een volgende fase van Google die momenteel in volle ontwikkeling is. Terwijl de search engine en de answer engine een antwoord geven op je huidige vraag, spitst de experience engine zich toe op het geven van antwoorden op je toekomstige vraag. Wacht, wat? Jazeker! En je hebt er ongetwijfeld, wellicht onbewust al gebruik van gemaakt. Wanneer je in Google Maps een kaart vraagt van de stad waar je binnenkort op citytrip gaat, dan kan je al hotels, leuke restaurantjes en bezienswaardigheden vinden. Daarbovenop toont hij je alle reviews die eerdere bezoekers hebben gegeven, openingsuren, contactgegevens, en noem maar op.

We delen graag nog enkele tips met jou om door Google opgemerkt te worden en je site te doen stijgen in de lijst met zoekresultaten:

  • Zorg dat er geen technische problemen zijn met je site, zodat de robots van Google je site kunnen lezen.
  • Je content moet gestructureerde data bevatten, dit leest Google makkelijker.
  • Hoe sneller de laadtijd van je site, hoe meer conversies je zal genereren.
  • Langere content (+1000 woorden) doet het goed.
  • Zorg dat je content mixt! Tekst, afbeeldingen, video, …

Digital First 2022 - Universem

The impact of freelancing on the digital economy – Malt

Malik Azzouzi vertelde ons enkele interessante weetjes over freelancing. België blijkt namelijk één van de koplopers wat betreft het tewerkstellen van freelancers. De gemiddelde freelancer is uit eigen keuze beginnen werken, is gemiddeld 40 jaar en heeft reeds 11 jaar in loondienst gewerkt. Bovendien is 86% van de freelancers hoger opgeleid (bachelordiploma of hoger).

Nog een opvallender cijfer: 85% van de jobs in tech die we in 2030 zullen uitvoeren, bestaan vandaag nog niet. We verwachten de komende jaren dus een aanzienlijke verschuiving binnen de jobwereld!

Digital First 2022 - Malt

10 predictions for influencer marketing in 2023 – Brandwatch

Je hebt ze ongetwijfeld al bekeken en misschien maak je ze ook zelf: de zogenaamde Reels of korte video’s zijn razend populair onder influencers, en de trend verspreidt zich als een lopend vuurtje onder zowat alle sociale mediakanalen. Volgens spreker James Creech zijn ze alvast een blijver, en daarnaast voorspelt hij dat ook podcasts zullen winnen aan populariteit. Dé grootste voorspelling? Dat is de opkomst van artificiële intelligentie.

Artificial Intelligence: we zien de term overal opduiken, het is de toekomst en we kunnen er niet omheen: meer en meer taken die vroeger handmatig werden gedaan, zijn intussen reeds AI driven. Zo bestaan er momenteel al tools die gebruik maken van artificiële intelligentie om websites en afbeeldingen te maken en content te schrijven. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos, en wij zijn alvast benieuwd naar wat de toekomst ons verder nog brengt!

Digital First 2022 - Brandwatch